Sin – A bolond
Ha el lehet Tőled
bármit is venni,
koldus vagy csupán
nyomorult,
hiába a legkáprázatosabb
palást,
örömöd a rémület és a bánat,
reménytelen moccanás
bunkerek mélyére zárt
álca,
míg a bolond kezében
lévő pálcán rózsa fakad…
Ím a szenvedély
tragikomédiája,
mi gyönyörtől mámorosan
égre tekint és
csillagokkal porzik útja,
később aztán dalolva dob
a legmélyebb szakadékba,
mert lehet, nincs is száma,
kutyája, a sorsa marja,
s Ő nevet rajta,
midőn hátralépve várja,
utolsó léptét
vajon ki vigyázza.
M. Fehérvári Judit
Tarot - Egy Aleph - A Mágus
Homlokodon csillagok csókja
álmodik napot az éjjel.
Toltékok özönlenek széjjel,
ősképek sora ad Néked megoldást:
Tiéd a ragyogás.
Ósdi szavak. Trükkök.
Ötletek a versben.
Megfoghatatlan időrombolás.
Pazarlás a létben.
De az asztalon a kés,
a pohár, a pálca
megmarad,
miként ott fönt is a kalap…
Szaturnusz jegyű végtelen
holnapot üzen
mindegy, mit
csak legyen jel
csipkézett csöndjeid
alázatába
bizalom léted
forgásába,
ha vándorolni indul lelked,
az Egyet ne feledjed,
mert az asztalon a kés,
a pohár, a pálca megmarad,
miként ott fönt is kalap…
M. Fehérvári Judit
Tarot - Kettő: Béth - A főpapnő
Fénysugarak finom
hálója alatt
Ízisz holdfátyla
belső oázisod
áradó sugára
szolgálatod kristálypalotája.
hálója alatt
Ízisz holdfátyla
belső oázisod
áradó sugára
szolgálatod kristálypalotája.
Látás és tudás
az Egy teljes mása,
ahol szétválik a fehér
és fekete mágiája,
a víztükör prima materiája.
Oldás és oldódás.
az életszentség-könyve
a Megváltás archaikus képe.
az Egy teljes mása,
ahol szétválik a fehér
és fekete mágiája,
a víztükör prima materiája.
Oldás és oldódás.
az életszentség-könyve
a Megváltás archaikus képe.
M. Fehérvári Judit
Taoista elmélkedés
Áttörvén teste sátrát
a selyemhernyó lepkeként száll
égi szívvel szabadon és boldogan.
Lao-ce, ha arra járna,
belső fényeitől elámulva
derűs komédiát énekelne,
színházat is így teremtve…
a selyemhernyó lepkeként száll
égi szívvel szabadon és boldogan.
Lao-ce, ha arra járna,
belső fényeitől elámulva
derűs komédiát énekelne,
színházat is így teremtve…
Buddha pedig sajnálkozna:
„Mily nagy lehetett a szenvedés,
míg a gubóból előtört egy remegés.”
Konfuciusz legyintene szigorúan, megrovón:
„Ne játsszatok Gyerekek!”
Tao az Út, min én-mentesen
ím e pille átlebeg.
„Mily nagy lehetett a szenvedés,
míg a gubóból előtört egy remegés.”
Konfuciusz legyintene szigorúan, megrovón:
„Ne játsszatok Gyerekek!”
Tao az Út, min én-mentesen
ím e pille átlebeg.
M. Fehérvári Judit
A Tarotról
Zsófinak
„Szürke minden elmélet, de zöld az élet aranyfája.”
(Goethe)
A Tarot egy kártyajáték és képi tartalmainak tekintetében a bölcsességek könyve is, amelyet a mai napig igen zavaros magyarázatok sora övez. Elöljáróban szeretném leszögezni, hogy a valódi Tarot - jóslásoknak semmi közük sincsen azokhoz a népszerű, ámde valójában semmit sem mondó Ezo TV műsorokhoz, amelyekkel manapság tele van a képernyő.
Aki valóban ért a kártyák nyelvén, az legfőképpen önismeretre vezetheti a kérdezőt, s segíthet abban, hogy éppen akkor jobban megtapasztalhassa saját rendeltetését is.
Maga a szó az ismeretlen eredetű, olasz tarocchó szóból ered. Amikor maga a szó a középkori kereskedelem révén Marseilles-be került, ott már –ó- val ejtették ki, tehát helyesen tarónak kell mondani. A legrégebbi példány a párizsi Bibliothéque Nationale-ban található, s Jacques Gringunneaur párizsi rézmetsző munkája, amelyet 1336-ban készített el.
Amiért engem személyesen érdekelni kezdett az egyesek szerint nagyon tévesen fekete mágiának titulált kártyacsomag, az abból a kíváncsiságból fakadt, hogy miért voltak annyira fontosak e lapok C. G. Jungnak (Létezik az un. 44 lapos Jung-i Tarot, s noha két esztendeje mindenütt keresem, még nem sikerült beszereznem…) és Hamvas Bélának (Tabula smaragdina). Ők elsősorban az élet leckéinek feldolgozását találták meg e kártyában, azt a belső igényt, amely minden egyes ember sajátja: megismerni önmagunkat és megkeresni azt, hogy mire rendeltettünk.
Az emberek többsége agyi kapacitásának 17-20 %-án játszik, míg a maradék homályban marad. Sokan úgy vélik, s ezzel én magam is egyetértek, a maradék 80-ból valamennyi feltárható a belső intuíciók és képek által, s ehhez kiváló lehetőséget teremt a kártyák képi nyelve. C. G. Jung használja a pszichológiában a szinkronicitás fogalmát. Ez azt jelenti, hogy bizonyos kártyalapok kihúzása és kiválasztása már egy belső üzenet hatására történik. Olyan ez, mint, amikor fel akarunk hívni valakit, de közben már Ő keres bennünket, azaz, amit megélünk, azzal már lélekben szinkronban is vagyunk, mert a belső világunk kivetül a külsőre és fordítva. A kártya úgy lép a képbe, hogy segédeszköz és közvetítő lehet lelki problémáink intuitív kivetülésére. Szándékosan írtam lelkit, tehát, aki azt látja a televízióban, hogy szerencsepénz energiát kaphat, ha felhív egy borsos árú 90-es telefonszámot, hatalmasat téved. A valószínűség számítás alapján úgyis lesz valaki, aki bevonz valamilyen nem várt jövedelmet, de ehhez annak a műsornak semmi köze sincsen. Mi mindenhez lehet köze a kártyákra festett jelképeknek és képi világuknak? Már az ősi Egyiptomban „szinech”-nek, azaz megelevenítőnek nevezték a festőt. A szó megkötőt jelent. Lefestette, hát megkötötte, megörökítette, átmentette az elmúlót a halhatatlanba.
Hamvas Béla szerint a lapokban Hermész Triszmegisztosz (a „háromszor is hatalmas”) hermetikus tudása, Püthagorasz, a Ji King, a szánkhja, az orfika, a Tao és az asztrológia; C. G. Jung szerint az ősi kínai Változások könyve (Ji King), mások szerint a héber kabalisztikus hagyományok és Enok könyve vagy a görög Kadmosz tudása rejlik. Így válik még érthetőbbé, hogy a kártya semmiképpen sem a sorsnak a manipulására, hanem személyes fejlődésünk elősegítésére szolgálhat, ha azt jól használjuk.
Ha megvizsgáljuk a kártyacsomagot, azt tapasztaljuk, hogy 78 lapból áll. Ebből az első 22 a Nagy Arkánum, a többi 56 a Kis Arkánum.
A Nagy Arkánumból kilóg egy lap, amely hol a csomag legelején (0. számozással), hol a legvégén foglal helyet, a Sin, a Bolond vagy más csomagokban a Vándor figurája.Ez a különálló lap arra utal, hogy a következő lapok sorozata nem más, mint egy út, a Tao, ami a megvilágosodás felé halad. Ebben a rendszerben 21 állomás van, ami 3X7 szakaszra bontható: az első hét az általános emberi sors, a társadalmi szabályok megismerésének alapfokozata, a második hetes ciklus a 4 erény, az emberi értékek világának az ösvényein vezet keresztül, ezek: tudni, merni, akarni, hallgatni, vagy másképpen a Bölcsesség, az Erő, az Igazságosság és a Mértékletesség fokozatai; végül az utolsó 7-es ciklus már a Világmindenség, a Kozmosz megértésén át vezet tova.
A Kis Arkánum első 16 figurája szervesen nem is tartozik ide, mert ezek Udvari Figurák, amelyek életünk azon fontos szereplőit jelképezik, akiktől megtanulhatjuk, milyen kihívásoknak akarunk megfelelni, s választ kaphatunk arra is, miben vagyunk különösen tehetségesek.
Aztán 4X10-es csoportokat láthatunk.
A Botok az első, s általában az energiát képviselik.
A Kelyhek a második, s a belső szenzitív tartományokba vezetnek.
A Kardok a harmadik, s mentális folyamatokat és állapotokat mutatnak meg.
A Korongok a negyedik, s a külső anyagi és fizikai világról mutatnak tükörképet.
M. Fehérvári Judit
Debrecen, 2011-02-19.
A Tarotról
Zsófinak
„Szürke minden elmélet, de zöld az élet aranyfája.”
(Goethe)
A Tarot egy kártyajáték és képi tartalmainak tekintetében a bölcsességek könyve is, amelyet a mai napig igen zavaros magyarázatok sora övez. Elöljáróban szeretném leszögezni, hogy a valódi Tarot - jóslásoknak semmi közük sincsen azokhoz a népszerű, ámde valójában semmit sem mondó Ezo TV műsorokhoz, amelyekkel manapság tele van a képernyő.
Aki valóban ért a kártyák nyelvén, az legfőképpen önismeretre vezetheti a kérdezőt, s segíthet abban, hogy éppen akkor jobban megtapasztalhassa saját rendeltetését is.
Maga a szó az ismeretlen eredetű, olasz tarocchó szóból ered. Amikor maga a szó a középkori kereskedelem révén Marseilles-be került, ott már –ó- val ejtették ki, tehát helyesen tarónak kell mondani. A legrégebbi példány a párizsi Bibliothéque Nationale-ban található, s Jacques Gringunneaur párizsi rézmetsző munkája, amelyet 1336-ban készített el.
Amiért engem személyesen érdekelni kezdett az egyesek szerint nagyon tévesen fekete mágiának titulált kártyacsomag, az abból a kíváncsiságból fakadt, hogy miért voltak annyira fontosak e lapok C. G. Jungnak (Létezik az un. 44 lapos Jung-i Tarot, s noha két esztendeje mindenütt keresem, még nem sikerült beszereznem…) és Hamvas Bélának (Tabula smaragdina). Ők elsősorban az élet leckéinek feldolgozását találták meg e kártyában, azt a belső igényt, amely minden egyes ember sajátja: megismerni önmagunkat és megkeresni azt, hogy mire rendeltettünk.
Az emberek többsége agyi kapacitásának 17-20 %-án játszik, míg a maradék homályban marad. Sokan úgy vélik, s ezzel én magam is egyetértek, a maradék 80-ból valamennyi feltárható a belső intuíciók és képek által, s ehhez kiváló lehetőséget teremt a kártyák képi nyelve. C. G. Jung használja a pszichológiában a szinkronicitás fogalmát. Ez azt jelenti, hogy bizonyos kártyalapok kihúzása és kiválasztása már egy belső üzenet hatására történik. Olyan ez, mint, amikor fel akarunk hívni valakit, de közben már Ő keres bennünket, azaz, amit megélünk, azzal már lélekben szinkronban is vagyunk, mert a belső világunk kivetül a külsőre és fordítva. A kártya úgy lép a képbe, hogy segédeszköz és közvetítő lehet lelki problémáink intuitív kivetülésére. Szándékosan írtam lelkit, tehát, aki azt látja a televízióban, hogy szerencsepénz energiát kaphat, ha felhív egy borsos árú 90-es telefonszámot, hatalmasat téved. A valószínűség számítás alapján úgyis lesz valaki, aki bevonz valamilyen nem várt jövedelmet, de ehhez annak a műsornak semmi köze sincsen. Mi mindenhez lehet köze a kártyákra festett jelképeknek és képi világuknak? Már az ősi Egyiptomban „szinech”-nek, azaz megelevenítőnek nevezték a festőt. A szó megkötőt jelent. Lefestette, hát megkötötte, megörökítette, átmentette az elmúlót a halhatatlanba.
Hamvas Béla szerint a lapokban Hermész Triszmegisztosz (a „háromszor is hatalmas”) hermetikus tudása, Püthagorasz, a Ji King, a szánkhja, az orfika, a Tao és az asztrológia; C. G. Jung szerint az ősi kínai Változások könyve (Ji King), mások szerint a héber kabalisztikus hagyományok és Enok könyve vagy a görög Kadmosz tudása rejlik. Így válik még érthetőbbé, hogy a kártya semmiképpen sem a sorsnak a manipulására, hanem személyes fejlődésünk elősegítésére szolgálhat, ha azt jól használjuk.
Ha megvizsgáljuk a kártyacsomagot, azt tapasztaljuk, hogy 78 lapból áll. Ebből az első 22 a Nagy Arkánum, a többi 56 a Kis Arkánum.
A Nagy Arkánumból kilóg egy lap, amely hol a csomag legelején (0. számozással), hol a legvégén foglal helyet, a Sin, a Bolond vagy más csomagokban a Vándor figurája.Ez a különálló lap arra utal, hogy a következő lapok sorozata nem más, mint egy út, a Tao, ami a megvilágosodás felé halad. Ebben a rendszerben 21 állomás van, ami 3X7 szakaszra bontható: az első hét az általános emberi sors, a társadalmi szabályok megismerésének alapfokozata, a második hetes ciklus a 4 erény, az emberi értékek világának az ösvényein vezet keresztül, ezek: tudni, merni, akarni, hallgatni, vagy másképpen a Bölcsesség, az Erő, az Igazságosság és a Mértékletesség fokozatai; végül az utolsó 7-es ciklus már a Világmindenség, a Kozmosz megértésén át vezet tova.
A Kis Arkánum első 16 figurája szervesen nem is tartozik ide, mert ezek Udvari Figurák, amelyek életünk azon fontos szereplőit jelképezik, akiktől megtanulhatjuk, milyen kihívásoknak akarunk megfelelni, s választ kaphatunk arra is, miben vagyunk különösen tehetségesek.
Aztán 4X10-es csoportokat láthatunk.
A Botok az első, s általában az energiát képviselik.
A Kelyhek a második, s a belső szenzitív tartományokba vezetnek.
A Kardok a harmadik, s mentális folyamatokat és állapotokat mutatnak meg.
A Korongok a negyedik, s a külső anyagi és fizikai világról mutatnak tükörképet.
M. Fehérvári Judit
Debrecen, 2011-02-19.