Mese-mese más

Tarot 0.

Sin – A bolond



Ha el lehet Tőled

bármit is venni,
koldus vagy csupán
nyomorult,
hiába a legkáprázatosabb
palást,
örömöd a rémület és a bánat,
reménytelen moccanás
bunkerek mélyére zárt
álca,
míg a bolond kezében
lévő pálcán rózsa fakad…
Ím a szenvedély
tragikomédiája,
mi gyönyörtől mámorosan
égre tekint és
csillagokkal porzik útja,
később aztán dalolva dob
a legmélyebb szakadékba,
mert lehet, nincs is száma,
kutyája, a sorsa marja,
s Ő nevet rajta,
midőn hátralépve várja,
utolsó léptét
vajon ki vigyázza.

M. Fehérvári Judit



Tarot - Egy Aleph - A Mágus

Homlokodon csillagok csókja
 álmodik napot az éjjel.
Toltékok özönlenek széjjel,
ősképek sora ad Néked megoldást:
Tiéd a ragyogás.
Ósdi szavak. Trükkök.
Ötletek a versben.
Megfoghatatlan időrombolás.
Pazarlás a létben.
De az asztalon a kés,
a pohár, a pálca
megmarad,
miként ott fönt is a kalap…
Szaturnusz jegyű végtelen
holnapot üzen
mindegy, mit
csak legyen jel
csipkézett csöndjeid
alázatába
bizalom léted
forgásába,
ha vándorolni indul lelked,
az Egyet ne feledjed,
mert az asztalon a kés,
a pohár, a pálca megmarad,
miként ott fönt is  kalap…

M. Fehérvári Judit


Tarot - Kettő: Béth - A főpapnő 

 

Fénysugarak finom
hálója alatt
Ízisz holdfátyla
belső oázisod
áradó sugára
szolgálatod kristálypalotája.

Látás és tudás
az Egy teljes mása,
ahol szétválik a fehér
és fekete mágiája,
a víztükör prima materiája.
Oldás és oldódás.
az életszentség-könyve
a Megváltás archaikus képe.
M. Fehérvári Judit
Taoista elmélkedés
Áttörvén teste sátrát
a selyemhernyó lepkeként száll
égi szívvel szabadon és boldogan.
Lao-ce, ha arra járna,
belső fényeitől elámulva
derűs komédiát énekelne,
színházat is így teremtve…

Buddha pedig sajnálkozna:
„Mily nagy lehetett a szenvedés,
míg a gubóból előtört egy remegés.”
Konfuciusz legyintene szigorúan, megrovón:
„Ne játsszatok Gyerekek!”
Tao az Út, min én-mentesen
ím e pille átlebeg.
M. Fehérvári Judit

A Tarotról


Zsófinak


„Szürke minden elmélet, de zöld az élet aranyfája.”

(Goethe)


A Tarot egy kártyajáték és képi tartalmainak tekintetében a bölcsességek könyve is, amelyet a mai napig igen zavaros magyarázatok sora övez. Elöljáróban szeretném leszögezni, hogy a valódi Tarot - jóslásoknak semmi közük sincsen azokhoz a népszerű, ámde valójában semmit sem mondó Ezo TV műsorokhoz, amelyekkel manapság tele van a képernyő.
Aki valóban ért a kártyák nyelvén, az legfőképpen önismeretre vezetheti a kérdezőt, s segíthet abban, hogy éppen akkor jobban megtapasztalhassa saját rendeltetését is.
Maga a szó az ismeretlen eredetű, olasz tarocchó szóból ered. Amikor maga a szó a középkori kereskedelem révén Marseilles-be került, ott már –ó- val ejtették ki, tehát helyesen tarónak kell mondani. A legrégebbi példány a párizsi Bibliothéque Nationale-ban található, s Jacques Gringunneaur párizsi rézmetsző munkája, amelyet 1336-ban készített el.
Amiért engem személyesen érdekelni kezdett az egyesek szerint nagyon tévesen fekete mágiának titulált kártyacsomag, az abból a kíváncsiságból fakadt, hogy miért voltak annyira fontosak e lapok C. G. Jungnak (Létezik az un. 44 lapos Jung-i Tarot, s noha két esztendeje mindenütt keresem, még nem sikerült beszereznem…) és Hamvas Bélának (Tabula smaragdina). Ők elsősorban az élet leckéinek feldolgozását találták meg e kártyában, azt a belső igényt, amely minden egyes ember sajátja: megismerni önmagunkat és megkeresni azt, hogy mire rendeltettünk.
Az emberek többsége agyi kapacitásának 17-20 %-án játszik, míg a maradék homályban marad. Sokan úgy vélik, s ezzel én magam is egyetértek, a maradék 80-ból valamennyi feltárható a belső intuíciók és képek által, s ehhez kiváló lehetőséget teremt a kártyák képi nyelve. C. G. Jung használja a pszichológiában a szinkronicitás fogalmát. Ez azt jelenti, hogy bizonyos kártyalapok kihúzása és kiválasztása már egy belső üzenet hatására történik. Olyan ez, mint, amikor fel akarunk hívni valakit, de közben már Ő keres bennünket, azaz, amit megélünk, azzal már lélekben szinkronban is vagyunk, mert a belső világunk kivetül a külsőre és fordítva. A kártya úgy lép a képbe, hogy segédeszköz és közvetítő lehet lelki problémáink intuitív kivetülésére. Szándékosan írtam lelkit, tehát, aki azt látja a televízióban, hogy szerencsepénz energiát kaphat, ha felhív egy borsos árú 90-es telefonszámot, hatalmasat téved. A valószínűség számítás alapján úgyis lesz valaki, aki bevonz valamilyen nem várt jövedelmet, de ehhez annak a műsornak semmi köze sincsen. Mi mindenhez lehet köze a kártyákra festett jelképeknek és képi világuknak? Már az ősi Egyiptomban „szinech”-nek, azaz megelevenítőnek nevezték a festőt. A szó megkötőt jelent. Lefestette, hát megkötötte, megörökítette, átmentette az elmúlót a halhatatlanba.
Hamvas Béla szerint a lapokban Hermész Triszmegisztosz (a „háromszor is hatalmas”) hermetikus tudása, Püthagorasz, a Ji King, a szánkhja, az orfika, a Tao és az asztrológia; C. G. Jung szerint az ősi kínai Változások könyve (Ji King), mások szerint a héber kabalisztikus hagyományok és Enok könyve vagy a görög Kadmosz tudása rejlik. Így válik még érthetőbbé, hogy a kártya semmiképpen sem a sorsnak a manipulására, hanem személyes fejlődésünk elősegítésére szolgálhat, ha azt jól használjuk.
Ha megvizsgáljuk a kártyacsomagot, azt tapasztaljuk, hogy 78 lapból áll. Ebből az első 22 a Nagy Arkánum, a többi 56 a Kis Arkánum.
A Nagy Arkánumból kilóg egy lap, amely hol a csomag legelején (0. számozással), hol a legvégén foglal helyet, a Sin, a Bolond vagy más csomagokban a Vándor figurája.Ez a különálló lap arra utal, hogy a következő lapok sorozata nem más, mint egy út, a Tao, ami a megvilágosodás felé halad. Ebben a rendszerben 21 állomás van, ami 3X7 szakaszra bontható: az első hét az általános emberi sors, a társadalmi szabályok megismerésének alapfokozata, a második hetes ciklus a 4 erény, az emberi értékek világának az ösvényein vezet keresztül, ezek: tudni, merni, akarni, hallgatni, vagy másképpen a Bölcsesség, az Erő, az Igazságosság és a Mértékletesség fokozatai; végül az utolsó 7-es ciklus már a Világmindenség, a Kozmosz megértésén át vezet tova.
A Kis Arkánum első 16 figurája szervesen nem is tartozik ide, mert ezek Udvari Figurák, amelyek életünk azon fontos szereplőit jelképezik, akiktől megtanulhatjuk, milyen kihívásoknak akarunk megfelelni, s választ kaphatunk arra is, miben vagyunk különösen tehetségesek.
Aztán 4X10-es csoportokat láthatunk.
A Botok az első, s általában az energiát képviselik.
A Kelyhek a második, s a belső szenzitív tartományokba vezetnek.
A Kardok a harmadik, s mentális folyamatokat és állapotokat mutatnak meg.
A Korongok a negyedik, s a külső anyagi és fizikai világról mutatnak tükörképet.


M. Fehérvári Judit

Debrecen, 2011-02-19.